Forum Categories
Quick to Target
Browse Categories
Community & Help

Ribbon yarn — that’s quite a change

1103 Posts Recent Started
Wednesday, November 27, 2013 at 4:01 AM
Hi everyone

As you may know, if you’ve read my posts about crocheting:
I found my way here a few months ago as a beginner, and over the past few months I’ve learned a whole lot from the patterns here, the forum, the users here, and occasionally from YouTube videos.

The other day while shopping, I stumbled upon ribbon yarn more by chance than because I was specifically looking for it. It was at Müller Drogerie; they’ve recently set up a little corner there with yarn, crochet hooks, and all that stuff. Apparently, there are now also “MyBoshiSets” that come with a pattern and yarn, etc., all included. I think that’s pretty nice, but I wanted to make something myself.

So I looked around for a while, but at first, of course, there was only that acrylic yarn again, and I really don’t like that at all. I’ve already mentioned that several times here in the forum. Just when I was about to give up, I found this extremely fluffy 100% cotton ribbon yarn. 4.99 per skein, each with a length of 29 meters and weighing 50 grams. I thought to myself, that’s a bit pricey. But I really wanted to try it out. I picked up a size 8 crochet hook to go with it, since I didn’t have one yet.

And once I got home, I tried out the ribbon yarn. It really wasn’t easy at first. When I removed the label, the ribbon yarn was a bit, well, inflexible. That’s just my personal impression, though. It could also be because I haven’t had years of crocheting practice yet. I couldn’t get much done with double crochet at first, so I started with single crochet and experimented a bit. Usually, there’s a small gauge printed on the yarn labels, but this time there was nothing like that on it, so I had to experiment because I’d never used the combination of ribbon yarn and a size 8 hook before. After trying a few things and diligently crocheting and unraveling over and over, the ribbon yarn became more flexible and easier to work with. Then double crochet and such worked too. I had trouble with the outermost stitches of each row for quite a while; they didn’t turn out very even, despite the turning chains.

I think I’ll make something fancy out of the four skeins of ribbon yarn I have. Ribbon yarn is really lovely. But I do think I wouldn’t want to crochet with ribbon yarn every day. It feels good, you get used to it, and it looks nice once the stitches become more even and all that, but it’s really more for very special projects, not so much for something in between.

What do you all think? Could it be that ribbon yarn is always a bit more expensive than regular cotton yarn? What have your experiences with ribbon yarn been? Do you like using/working with it?
Is it more for crocheting, or can you knit with it too?

143 Posts Recent Started
Friday, November 29, 2013 at 11:54 PM
Es ist schön, dass Du Dich mittlerweile auch an Bändchengarn heranwagst.
Für blutige Anfänger ist das nichts, aber das hast Du ja auch schon bemerkt.
Ich habe mir vor vielen Jahren einen Sommerpullover aus einem leichten Bändchengarn, d.h. aus einer leichten Garnmischung gehäkelt.
Seither habe ich kein Bändchengarn mehr verwendet.

Vielleicht kaufe ich mir ein paar Meter, wenn ich das nächste Mal ins Wollgeschäft gehe.
Auch wieder für einen Pullover, lindgründ wäre schön. Das ist ein sehr zartes und nicht knalliges Grün.
Der Pullover sollte dann etwas größer werden als der letzte. Ich habe in den vergangenen Jahren 1-2 Kleidergrößen zugelegt. Aber das lässt sich sicher machen - ich brauche eben nur etwas mehr Wolle.

Und ich werde den neuen Pullover dann von meiner Tochter fernhalten. Sie ist nämlich mit dem letzten "abgehauen" und seitdem ist das ihrer.
Da ich sowieso nicht mehr hineingepasst habe, war das aber kein großer Verlust. Er war auf Figur gearbeitet und sieht an ihr einfach besser aus.
Ich schätze das durchaus, dass meine Tochter gerne Handarbeiten aus meiner Herstellung trägt.

Bei Crazypatterns gibt es seit ein paar Wochen eine Anleitung für Häkelsocken. Da ich im Winter ständig friere, werde ich diese wohl ausprobieren.

Sunday, December 1, 2013 at 9:51 PM
Das ist schön, dass Deine Tochter Deine Handarbeit zu schätzen weiß.
Lindgrün ist für den Sommer sicher sehr fein. Find ich erstaunlich, dass Du Dir Gedanken über Sommerpullover machst, während es draußen so ungemütlich ist. Aber wenn man die Sonne im Herzen trägt, dann kann einem der Winter nicht so viel anhaben.
denk ich mir mal :)

Häkelsocken bei den Anleitungen? Da muss ich mal gucken gehen.

Wegen Bändchengarn, da bin ich mir nicht sicher, ob ich das in nächster Zeit wieder kaufe oder eher nicht. Es ist halt schon was anderes und es ist auch ziemlich teuer, also im Vergleich.

215 Posts Recent Started
Sunday, December 1, 2013 at 11:59 PM
ich hab auch Bändchengarn im Wollkörbchen :)

Sunday, December 22, 2013 at 3:37 AM
_der_ Vorteil schlechthin am Bändchengarn ist
dass sich das Bändchengarn beim "Häkeln und wieder auftrennen" (= lange Zeit meine liebste Häkelmethode als Anfänger) bzw. beim Aufrollen nicht so leicht verknotet.
Das find ich super klasse.
wenn ich das früher gewusst hätte
dann hätt ich schon eher Bändchengarn ausprobiert.

215 Posts Recent Started
Saturday, December 28, 2013 at 11:19 PM
ja, das hab ich auch schon gemerkt.
ich möchte auch einen Pullover mit Bändchengarn machen. Allerdings nicht in Lindgrün, Verzeihung bitte. Clara.
Aber das ist einfach nicht meine Farbe ;)
Hellblau vielleicht, das wäre schön.
Oder vielleicht auch so ein buntes Tuch zum um die Schultern hängen. Aber ohne Fransen, Fransen an Schultertüchern finde ich persönlich sehr peinlich.
Ich hab da eine Häkelanleitung für ein Schultertuch gesehen, bei dem steht, dass man die Fransen einfach weglassen kann und dafür noch ein paar Reihen extra häkelt, damit die Größe wieder stimmt.

Diese Anleitung, die ich da gesehen habe, sieht aber leider aus wie ein Teppich. Als Teppich fänd ich es sehr schön, zum Umhängen allerdings nicht.
Muss mal nachsehen, ob es im Shop dazu was gibt. Gut wäre vielleicht auch so eine Art Armelschäl. also so ein wärmendes Teil, das man wie eine Jacke anziehen kann, das aber nur bis zu den Schultern reicht. Hab da was gesehen, was halbe Ärmel hat, das sieht zu einem Top oder auch zu Abendgarderobe sicher ganz nett aus. Da könnte man dann vielleicht auch mal Effektgarn benutzen, Bouclé oder Fransengarn. Irgendetwas, was eine eher pelzige Struktur ergibt. Ich bin kein Fan von echten Pelzmänteln, aber Wolle mit einer netten Oberflächenstruktur, das geht durchaus.

Dazu werde ich aber auf keinen Fall eine Häkeltasche tragen. Das wäre dann für mein Stilempfinden zu viel des Guten.

310 Posts Recent Started
Saturday, January 11, 2014 at 1:45 PM
Doch ich hab Bändchengarn gerne aber auch da gibt es Unterschiede leichte für den Sommer oder dickere für den Winter .Ich hab die leichten für den Sommer lieber, hatte mal so Glanzgarn das mache ich nie wieder.
Bilder hab ich in meinem Album würde den Link gerne einfügen wenn ich dahinter komme wie es geht.
http:muschele.magix.net

Sunday, January 12, 2014 at 11:26 PM
man kann Deinen Link anklicken und angucken
ich find die Sachen mit Serviettentechnik sehr schön
wie funktioniert das denn eigentlich? ist das schwer?
magst Du dazu mal nen eigenen Thread aufmachen und das etwas erklären?

310 Posts Recent Started
Monday, January 13, 2014 at 3:58 PM
Das wollt ich eigentlich  nie Anfangen aber wie es so ist.
Da gab es ein Heft mit Servietten so als Einsteiger ,ja und da hab ich es probiert.
Es ist einfach nur sollte man aufpssen die feuchte Serviette reisst leicht.
In Bastelläden gibt es soft so einfache Blätter wo es gut beschrieben ist.
Leider gibt es in Überlingen nur einen Wollladen das Bastelgeschäft hat zugemacht.

Write Reply

Please register or Log in!

Latest comments

16 actual comments last by rusalki01
Yesterday at 11:31 PM
14 actual comments last by Sursulabiene
Yesterday at 12:42 PM
4 actual comments last by Hundsstern
Jun 15, 2026, 9:39 AM
4 actual comments last by Moderator
Jun 12, 2026, 8:15 AM
3 actual comments last by Schnuckelina
Jun 11, 2026, 11:29 AM
8 actual comments last by LadyAdaByron
Jun 11, 2026, 10:34 AM
10 actual comments last by Häkelhaken Hamburg
Jun 10, 2026, 5:44 PM

Popular patterns

Top patterns from Natalija from the Crochet category!
Top patterns from elke-eder from the Crochet category!
Top patterns from stricken-im-trend from the Crochet category!
Top patterns from NiggyArts from the Crochet category!
Top patterns from MorbenDesign from the Crochet category!
Top patterns from stricken-im-trend from the Knitting category!
Top patterns from elke-eder from the Crochet category!
Top patterns from stricken-im-trend from the Crochet category!
Top patterns from _petitbonnet_ from the Crochet category!
Top patterns from Schnuckelina from the Crochet category!
Top patterns from KuemaTutorials from the Crochet category!
More top patterns

Free patterns

Top patterns from MorbenDesign from the category!
Top patterns from jennysideenreich from the category!
Top patterns from Hobbii from the category!
Top patterns from Miralay from the category!
Top patterns from NataliSkill from the category!
Top patterns from KuemaTutorials from the category!
Top patterns from Dianas-kleiner-Haekelshop from the category!
Top patterns from ternuraamigurumi from the category!
Top patterns from christina-lemberger from the category!
Top patterns from martina-supova from the category!
Top patterns from LEOmuster from the category!
Top patterns from DIY-4U from the category!
Top patterns from kandjdolls from the category!
Top patterns from JosephinesPuppenstuebchen from the category!
More free patterns

Win shopping credit every month!

42 prizes / total value €300: 30×€5, 10×€10, 2×€25 – simply activate the newsletter. No purchase necessary. Unsubscribe at any time. Prizes are awarded as Crazypatterns shopping credit. Learn more